Warszawa
Warszawa > Artykuły > Zdrowa dieta: Czy warto spożywać olej lniany budwigowy? Właściwości oleju lnianego
Artykuły, Opinie, Porady
Zdrowa dieta: Czy warto spożywać olej lniany budwigowy? Właściwości oleju lnianego

Zdrowa dieta: Czy warto spożywać olej lniany budwigowy? Właściwości oleju lnianego

Polecam olej lniany, bo to jeden z najcenniejszych składników zdrowej diety. Olej lniany poprawia jakość życia osób zdrowych, ale jego niezwykłe właściwości zdrowotne docenią zwłaszcza osoby chore na raka lub inne poważne choroby!
 

Olejem lnianym zainteresowałem się po wykryciu u mnie stwardnienia rozsianego, jednak polecam go wszystkim, a zwłaszcza osobom zdrowym, bo nie tylko jest zdrowy, ale też chroni przed wieloma chorobami.

Jaki olej lniany kupić?

Najważniejszą sprawą jest wybór oleju. Nie może to być pierwszy lepszy olej ze sklepowej półki, ponieważ źle przechowywany nie będzie zawierał cennych składników.

Olej lniany powinien być nieoczyszczony, wyskolinolenowy, tłoczony metodą "na zimno" bez podgrzewania nasion lnu. Po wytłoczeniu powinien być transportowany w chłodniach i przechowywany w lodówkach, aby jego temperatura nie przekraczała 10 stopni Celsjusza. Powyżej tej temperatury traci swoje właściwości zdrowotne.

Tak przygotowany olej z lnu często nazywany jest olejem lnianym budwigowym od nazwiska dr Johanny Budwig, która opracowała dietę przeciwnowotworową opartą m.in. na oleju lnianym.

Kupując olej lniany musisz sprawdzić czy był przechowywany w lodówce i jest przeznaczony do diety dr Budwig. Taki olej możesz kupić w aptekach i w specjalistycznych sklepach ze zdrową żywnością. Można go również zamówić przez internet i odebrać kurierem, ale na takie rozwiązanie decyduj się tylko jeżeli sklep gwarantuje odpowiednie zabezpieczenie i schłodzenie paczki (na każdym etapie transportu). Osobiście lubię zamawiać przez Internet i odbierać w aptece, gdzie czeka na mnie w lodówce i mam pewność, że dotarł do apteki w chłodni.

Najkorzystniej jest kupować butelki o pojemności 1 litra (to wydatek w granicach 35 zł). Pijąc po 4-5 łyżek oleju dziennie zużyjesz butelkę w miesiąc. O wiele szybciej, gdy będziesz pić olej z całą rodziną.

Masz już olej lniany budwigowy? To teraz możesz go wypić!

Pewnie pomyślisz, że picie oleju to nic miłego. Masz rację! Dlatego nie polecam wlewania w siebie oleistej substancji prosto z butelki. Tak się tego nie robi...

Oryginalna receptura w diecie dr Budwig zakłada mieszanie oleju z białym serem aż do uzyskania jednolitej pasty. Ponieważ nie jestem na diecie antynowotworowej, opracowałem na swoje potrzeby nieco inny sposób na szybkie, smaczne i co najważniejsze - skuteczne przyjmowanie oleju.

Miksuję olej z jogurtem (może być też kefir)! Do szklanki wlewam 5 łyżek oleju, dodaję ok. 100g jogurtu i przez kilkanaście sekund miksuję blenderem. Otrzymuję w ten sposób jednolity, gładki napój o konsystencji niezbyt gęstego majonezu. Całość świetnie obrazuje poniższe zdjęcie:

Czysty olej jest trudno przyswajalny. Po zmiksowaniu z jogurtem powstaje białkowa emulsja, w której drobinki oleju wymieszane są z jogurtem i w takiej postaci olej wchłania się znacznie skuteczniej (przy okazji jest znacznie smaczniejszy!).

Jogurt musi być naturalny (skład: mleko + żywe kultury bakterii jogurtowych), bez dodatku cukru, barwników i innych niepotrzebnych składników. Do jogurtu możesz dodać własne, zdrowe przyprawy, które urozmaicą jego smak.

Jak dawkować olej lniany. Jak często go spożywać?

Olej lniany możesz pić codziennie, co drugi dzień lub od czasu do czasu.

Jeżeli nie stosujesz specjalistycznej diety antynowotworowej możesz pić od 1 do 5 łyżek dziennie w celach profilaktycznych. Myślę, że picie mniej niż 3 łyżek nie bardzo ma sens, więc najlepiej gdy zaczniesz od takiej dawki i ewentualnie zwiększysz w miarę potrzeb.

Piję codziennie 5 łyżek oleju lnianego połączone z 1 łyżką oleju z ogórecznika. Dobrałem dawki olejów specjalnie pod stwardnienie rozsiane, ale gdyby nie SM piłbym codziennie lub co drugi dzień 4-5 łyżek oleju lnianego. To optymalna dawka dla osób zdrowych.

Nie musisz wypijać całej mieszkanki od razu. Olej miksuję rano, po śniadaniu wypijam połowę, a drugą połowę wstawiam do lodówki i wypijam w ciągu dnia lub wieczorem.

Mikstura oleju z jogurtem to również świetny dresing do różnego rodzaju sałatek! Oczywiście sam olej też świetnie nadaje się do zakropienia sałatek lub surówek i wtedy nie musisz miksować go z jogurtem.

Pamiętaj, że oleju nie wolno podgrzewać, aby nie stracił swoich właściwości. Dlatego nie polewaj nim ciepłych ani tym bardziej gorących posiłków.

Olej lniany powinien być głównym tłuszczem spożywanym w ciągu dnia. Jedząc inne tłuszcze sprawiasz, że musi on konkurować z nimi o te same szlaki metaboliczne w organizmie, a więc jego skuteczność zdrowotna może się obniżyć. Niewskazane jest również spożywanie cukru, który również ogranicza pozytywne działanie oleju lnianego.

Dlaczego warto pić olej lniany i co jest w nim wyjątkowego?

Obawiam się, że wypisywanie wszystkich zalet oleju z lnu jest ponad moje siły:-)

Olej lniany zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe: kwas ALA (alfa-linolenowy z grupy omega-3) i kwas LA (linolowy z grupy omega-6). Te dwa kwasy należą do Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT), których organizm sam nie potrafi wytworzyć, więc to najlepszy i najzdrowszy sposób na ich dostarczenie. Kwasy omega to budulec naszego organizmu - od błon komórkowych, przez włókna nerwowe, aż po mózg.

Stosunek kwasów omega-3 do omega-6 w oleju lnianym jest optymalny i wynosi ok. 3:1. W niezdrowej diecie ten stosunek bywa poważnie zachwiany (wtedy przeważa omega-6) i jest przyczyną wielu chorób (stany zapalne, depresje, alergie, nowotwory). Z oleju lnianego (z kwasu ALA) organizm może wytworzyć dwa inne niezwykle ważne kwasy: EPA i DHA.

Najważniejsze właściwości zdrowotne oleju lnianego:
- działa antynowotworowo (m.in. rak prostaty, rak piersi, rak jelita grubego)
- korzystnie wpływa na układ pokarmowy, poprawia metabolizm i pracę jelit
- chroni układ krążenia i serce (zapobiega nadciśnieniu, miażdżycy, zawałom serca)
- obniża poziom złego cholesterolu LDL i zwiększa poziom dobrego cholesterolu
- zapobiega depresji, poprawia samopoczucie i zapobiega wahaniom nastrojów
- reguluje gospodarkę hormonalną i łagodzi objawy menopauzy
- zwiększa wydolność organizmu i poprawia regenerację po wysiłku
- obniża ryzyko wystąpienia m.in. choroby Alzheimera i Parkinsona
- wzmacnia układ odpornościowy
- wspiera leczenie chorób autoimmunologicznych (m.in. stwardnienie rozsiane, toczeń, reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczycowe zapalenie stawów, zapalenie tarczycy Hashimoto, miastenia, łuszczyca, łysienie plackowate)
- korzystnie wpływa na stan skóry, włosów i paznokci
- poprawia działanie układu nerwowego, poprawia pamięć i koncentrację
- opóźnia proces starzenia
- wspomaga leczenie jaskry
- zapobiega cukrzycy
- picie oleju lnianego nie powoduje tycia!:-)

Musisz pamiętać, że pełne korzyści z brania oleju lnianego uzyskasz dopiero po ponad roku codziennego spożywania. Mniej więcej tyle zajmuje przebudowa organizmu, który w tym czasie będzie się regenerował małymi kroczkami. Raczej nie odczujesz nagłej, skokowej poprawy zdrowia, chociaż niektóre zmiany mogą dać się wyraźnie zauważyć już po kilkunastu dniach.

Mam nadzieję, że przekonałem Cię do picia oleju lnianego i polubisz go tak samo, jak ja.

Tagi: olej lniany, picie oleju lnianego, zdrowa dieta, kwasy omega3, kwasy omega6

 
[Dariusz Majgier]

Zobacz też:

Stwardnienie Rozsiane: Leczenie stwardnienia rozsianego witaminą D3 w wysokiej dawce - Protokół Coimbry
Stwardnienie Rozsiane: Witamina D3 w leczeniu mojego stwardnienia rozsianego
 
 
INSPIRO - Ośrodek Terapeutyczno Rozwojowy
 

Zamów zdjęcia wnętrz - fotografuję domy i mieszkania na sprzedaż lub wynajem, biura, restauracje, sklepy, kliniki, hotele, salony kosmetyczne i inne lokale usługowe.

Zamów Wirtualny Spacer Google Street View - tworzę spacery wirtualne we wnętrzach. Zaprezentuj się profesjonalnie w wyszukiwarce i na mapie Google. Zdobądź więcej klientów!

Fotograf Wnętrz i Nieruchomości Warszawa
 
Nasze Propozycje
 
 
Uśmiech ZdrowiaUśmiech ZdrowiaAnimos.plAnimos.plInspiro - Ośrodek Terapeutyczno RozwojowyInspiro - Ośrodek Terapeutyczno Rozwojowy
Jung & LeckerJung & LeckerSpeak UpSpeak UpRatyńscy Dental ClinicRatyńscy Dental Clinic
 
 
 
 
Dodaj / Promuj Wydarzenie Dodaj Firmę / Miejsce / Usługę Zamów Reklamę do 120 tys. osób

Kalendarium wydarzeń i imprez w Warszawie na najbliższe dni:

Dziś Jutro 21 Sobota 22 Niedziela 23 Poniedziałek 24 Wtorek 25 Środa 26 Czwartek 27 Piątek 28 Sobota 29 Niedziela 30 Poniedziałek 31 Wtorek 1 Środa 2 Czwartek 3 Piątek 4 Sobota 5 Niedziela 6 Poniedziałek 7 Wtorek 8 Środa 9 Czwartek 10 Piątek 11 Sobota 12 Niedziela 13 Poniedziałek 14 Wtorek 15 Środa 16 Czwartek 17 Piątek 18 Sobota 19 Niedziela

Tematyczne kalendarium imprez i wydarzeń w Warszawie:

Koncerty Wystawy Targi Warsztaty Spacery Spotkania Autorskie Wykłady Konferencje

2017-01-19 Warszawa © Reporter.pl  •  Dodaj Wydarzenie  •  Dodaj Firmę  •  Reklama  •  Artykuły  •  Mapa Warszawy  •  Ulice  •  Cookies  •  RSS
Warszawski Serwis Informacyjny - imprezy i wydarzenia w Warszawie oraz katalog warszawskich firm, miejsc, sklepów i usług.